Školsko volontiranje je koncept organiziranog volontiranja u kojem škole nose ulogu promicatelja, poticatelja i organizatora volontiranja te omogućuje djeci i mladima poduzimanje prvih koraka u području volonterstva.

Promicanjem volonterstva i uvođenjem volonterskih aktivnosti škole educiraju mlade o vrijednostima, ali i mogućnostima koje im može pružiti volontiranje, odnosno provode odgoj za volontiranje.

Važnost odgoja za volontiranje prepoznata je i Zakonom o volonterstvu koji u članku 2., stavku 4. navodi:

Djecu i mlade u odgojno-obrazovnom sustavu Republike Hrvatske te u neformalnim oblicima učenja potrebno je upoznati s vrijednostima, ulogom i značajem volontiranja, omogućiti im stjecanje iskustva volontiranja, te kroz građanski odgoj i obrazovanje razviti cjelovitu osposobljenost za volontiranje, društvenu solidarnost i aktivno građanstvo.

Uloga organizatora volontiranja osobito je istaknuta u Načelu odgoja za volontiranje (članak 13. Zakona o volonterstvu), kojim se propisuje volontiranje maloljetnih osoba mlađih od 15 godina, između ostalog uvjetom da je organizator volontiranja odgojno-obrazovna ustanova ili druga pravna osoba koja organizira volontiranje u odgojne i obrazovne svrhe.

Brojne su pogodnosti koje proizlaze iz školskog volontiranja koje se odražavaju na djecu i mlade, ali i na njihove roditelje, zaposlenike škola, škole te lokalnu zajednicu. Odgojem za volontiranje i poticanjem volonterstva kod djece i mladih utječe se na razvoj empatije, razvoj postojećih i stjecanje novih znanja i vještina, razvoj vještina timskog rada, razvoj socijalnih vještina, povećanje samopouzdanja, bolje razumijevanje društvenih problema, aktivnije sudjelovanje u školi i lokalnoj zajednici. Potiče se želja za istraživanjem novih mogućnosti volontiranja, stjecanja iskustva u volontiranju i van granica države (primjerice program Erasmus + i Europske snage solidarnosti). Uključenje mladih u školsko volontiranje direktno doprinosi povećanju njihovih kompetencija za cjeloživotno učenje, što im pomaže u daljnjem profesionalnom radu, bez obzira kojim se pozivom budu bavili u odrasloj dobi.

Aktivna uloga škole u promicanju i poticanju volontiranja najčešće će rezultirati razvijanjem volonterskog programa, skupa različitih volonterskih aktivnosti koje škola provodi. Volonterski program škole je sastavni dio školskog kurikuluma, a kojim škola osigurava preduvjete za održivost volonterskih aktivnosti. Volonterski program je preduvjet za osnivanje školskog volonterskog kluba.

Školski volonterski klub karakterizira organizirano, strukturirano i dugoročno uključivanje učenika u volonterske aktivnosti unutar i izvan škole.

Učenici sudjeluju u ulozi volontera, a nastavnici ili stručni suradnici u ulozi školskog koordinatora volontera. Volontere možemo uključivati samo u one aktivnosti koje su usmjerene k zajedničkoj dobrobiti ili dobrobiti druge osobe.

Uključivanje učenika u planiranje i provedbu volonterskih aktivnosti škole, pokazalo se ključnim za provedbu volonterskog programa škole, a osobito za održivost rada školskog volonterskog kluba. Brojni su primjeri volonterskih aktivnosti u školi i izvan škole, a neke možete pronaći u Resursima na ovoj stranici.

Školski koordinatori volontera zaduženi su za organizaciju, provedbu i promociju volonterskih aktivnosti u školi. Najčešće su to djelatnici škole, nastavnici ili stručni suradnici koji iz vlastite motivacije i inicijative grade program školskog volontiranja i postavljaju temelje školskog volonterskog kluba u svojoj školi. Školski koordinatori volontera ključne su osobe za razvoj volonterskog programa u školi jer pored brojnih organizacijskih i logističkih zadataka koje preuzimaju na sebe, svojim primjerom i angažmanom motiviraju učenike na priključivanje volonterskim aktivnostima.

Školski koordinatori volontera sustavno motiviraju i prate učenike tijekom njihova volonterskog angažmana, osiguravaju uvjete za kvalitetno volontiranje, pronalaze nove volonterske aktivnosti i potiču učenike da i sami istražuju potrebe zajednice i odgovaranju na njih osmišljavanjem volonterskih aktivnosti. Koordinator je osoba od koje volonteri najčešće dobiju prva znanja o volontiranju te ima važnu ulogu u izgradnji vrijednosti društvene odgovornosti i aktivnog građanstva kod učenika.

Organizacije koje djeluju kao volonterski centri najčešće pomažu školama u osnivanju i djelovanju školskih volonterskih klubova, što je i jedna od uloga Platforme za razvoj školskog volontiranja.

Izvori:

Zakon o volonterstvu (NN 58/07, 22/13, 84/21)

CARPE DIEM udruga za poticanje i razvoj kreativnih i socijalnih potencijala djece, mladih i odraslih (2019), Volonterska školica

Agencija lokalne demokracije Sisak (2021), (O)drži moj korak!

Volonterski centar Zagreb i Hrvatski centar za razvoj volonterstva (2021), Vodič za razvoj školske volonterske zajednice